سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران

شعار ما پیروی حق علیه باطل و پیروی از راه اسلام و راه شهدا و جانبازان است. ----------------------------- هدف این وبلاگ پیگیری و دفاع از حقوق جانبازان شیمیایی است. ----------------------------- جلوی تمامی تهدید های سیاسی از طرف مسئولین ایستاده ایم و از حق جانبازان دفاع خواهیم کرد.

برخی خودشان را جانباز جا زدند و حقوق گرفتند

وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران : وضعیت کلینیک تخصصی جانبازان سردشت نسبت به سال‌های گذشته نه‌تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است چرا که اگر تا دیروز نبود پزشک متخصص باعث دردسرشان بود امروز داروخانه این کلینیک هم تعطیل شده است و 1500 جانباز شیمیایی این شهر بدون پزشک و دارو و حتی اورژانس روزگار می‌ گذرانند

کنار بازارچه مرزی یعنی انتهای شهر سردشت ساختمان دو طبقه بنیاد شهید خودنمایی می‌کند. ساختمانی که ورودی آن تابلویی به نام کلینیک تخصصی جانبازان شیمیایی نصب شده است.

مستقیم به اتاق رئیس بنیاد شهید رفتم. با احترام و دلیل حضورم خواستم تا با من گفت‌وگو داشته باشد وی کیفش را برداشت و گفت دارم می‌روم جایی کاردارم. شما نامه از روابط عمومی بنیاد شهید داشته باشید بنده مصاحبه می‌کنم و من را از اتاق خارج کرد. خدمت معاونان و مشاوران رفتم آنها هم مصاحبه نکردند. به طبقه پایین آمده و گشتی در کلینیک تخصصی جانبازان شیمیایی سردشت زدم. درب اتاقها بسته بود و هیچ پرنده ای پر نمی زد.

 

با ترفندهای خبرنگاری بالاخره توانستم اطلاعات کاملی از مجموعه پیدا کنم. در سال 78 که مقام معظم رهبری دستور ساخت کلینیک را صادر کردند اوضاع و احوال خوب بود. بعد از ساخت و تجهیز کلینیک همه چی بر وفق مراد بود تا اینکه آرام آرام پزشکان متخصص سایه شان از کلینیک کم شد. بعد هفته‌ای یک روز پزشک می آمد و روزی 200 جانباز را ویزیت می‌کرد. آن زمانها دارو رایگان بود و برخی پزشکان برای بیماران داروهای گرانقیمت می نوشتند در حالی که جانباز نیاز نداشت و پزشکان متقلب داروها را در بازار سیاه می فروختند.

از سال 84 به بعد تنها 2 پزشک به کلینیک آمدند که هر دو متخصص داخلی هستند. ولی داروخانه جمع شد. الان جانباز باید دارو بگیرد بعد فاکتور دارو ببرد بنیاد شهید تا تاییدش کنند که این خودش طول می‌کشد تا پول دارو به دستش برسد. غیر از کلینیک پرونده های جانبازان هم مشکل داشت. خیلی‌ها خودشان را جانباز جا زدند و حقوقهای کلان گرفتند ولی خیلی‌ها دنبال درصد جانبازی بودند.

از سال 84 پذیرش جانبازان کمتر شد و جانبازان واقعی پشت درب کمیسیون پزشکی معطل شدند. تا حدی که بخشنامه شد هر کس ریه‌هایش مشکل دارد پوست و چشم جانباز هم بررسی شده و درصد داده می شود و الا تنها برای پوست و چشم درصدی نمی دهیم.

داستان همچنان ادامه داشت که مسئولان گفتند طرح پزشک خانواده از سردشت اجرایی می شود. ولی سوال اینجاست آیا پزشکان عمومی می‌توانند مشکلات تخصصی جانبازان سردشتی را ویزیت کنند؟ متاسفانه در این طرح دیده شد که پزشک بدون آنکه خانه جانباز برود چندین بار فرم پر می کرد و پول ویزیت می گرفت برای همین طرح شکست خورد.

کاظمی فرماندار سردشت گفت: با مذاکراتی که با بنیاد شهید و علوم پزشکی استان داشته‌ایم، مقرر شد در آینده نزدیک با اختصاص محل مناسب، کلینیک تخصصی ویژه درمان جانبازان شیمیایی افتتاح شود.

اظهارات فرماندار سردشت در حالی صورت می‌گیرد که با گذشت بیش از دو دهه از این فاجعه انسانی تنها کلینک مصدومان شیمیایی سردشت بدون تجهیزات تعطیل شده است.

ولی متاسفانه در حال حاضر کلینیک درمانی مصدومان شیمیایی بدون پزشک داروخانه و آزمایشگاه رها شده است.

این در حالی است که هزار و 500 جانباز شیمیایی این شهرستان برای دریافت خدمات درمانی چشم انتظارند و با گذشت 15 سال از افتتاح این کلینیک مصدومان سردشت خیال نمی‌کردند برای درمان زخم 24 ساله راهی ارومیه و تهران شوند.

همچنین وضعیت کلینیک تخصصی جانبازان سردشت نسبت به سال‌های گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است چرا که اگر تا دیروز نبود پزشک متخصص باعث دردسرشان بود امروز داروخانه این کلینیک هم تعطیل شده است و 1500 جانباز شیمیایی این شهر بدون پزشک و دارو و حتی اورژانس روزگار می‌ گذرانند.

البته این را هم باید گفت که سردشت محرومیت‌های زیادی دارد و به همین دلیل هیچ پزشکی به راحتی راضی به آمدن نمی‌ شود و این طبیعی است مگر اینکه آنها را راضی کنند که گویا این کار انجام نمی‌شود که کسی نمی‌ ماند.

متاسفانه تنها بیمارستان موجود این شهرستان نیز به هفت کلیومتر خارج از شهر منتقل شده تا خدمات رسانی درمانی به مصدومان بیش از گذشته با مشکل مواجه شود.

پیش از این نصرت‌ الله ملازاده، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی از واگذاری کلینیک تخصصی مصدومان شیمیایی سردشت به شبکه بهداشت و درمان استان خبر داده بود در حالی که پس از گذشت چندین ماه هنوز اجرای این طرح عملیاتی نشده و کلینیک ایجاد شده توسط بنیاد شهید در سردشت همچنان بدون پزشک خاک می خورد

ولی مشکل جانبازان سردشتی تنها درمان جسمی نیست بلکه آنها امروز از مشکلات روحی روانی و حتی مشکلات جنسی هم رنج می برند.



نوشته شده در چهارشنبه 91 تیر 21ساعت ساعت 8:58 عصر توسط جانبازان شیمیایی| نظر